Методична робота у Жашківській спеціалізованій школі №1
У Жашківській спеціалізовані й школі №1 визначена чітка структура методичної роботи, яка складається із взаємопов’язаних і взаємодіючих елементів: педагогічна рада, яка визначає основні напрямки і завдання, конкретні форми роботи педагогічного колективу та приймає рішення з основних питань діяльності школи; предметні методичні комісії; творчі групи вчителів з певних проблем освітнього процесу.
Планування методичної роботи відображено у річному плані роботи школи і здійснюється на підставі аналізу діяльності педагогічного колективу за попередній навчальний рік.
На початку навчального року в школі видається наказ про організацію методичної роботи, в якому визначається головна методична проблема школи, охоплення всіх педагогічних працівників різними формами методичного навчання тощо.
Пріоритетним завданням науково-методичної роботи в школі є підготовка вчителів до прийняття та реалізації цілей шкільної освіти.
Головна мета:
- забезпечення сучасної якості освіти на основі формування ключових компетенцій особистості, визначених державними стандартами, через створення освітнього простору, реалізацію індивідуалізації навчання, розвитку та соціалізації особистості.
- створення атмосфери турботи й підтримки учнів, яка сприяла б розвитку їхніх можливостей, задовольняла їхні інтелектуальні, емоційні й соціальні потреби.
Аналізуючи методичну роботу в школі за останні роки, слід зазначити, що оскільки освітній процес є тривалим і змінюється відповідно до економічних, політичних та соціально - педагогічних умов у країні, з часом відбулися зміни у змісті, структурі, формах методичної роботи, що були обумовлені соціальними запитами, новими досягненнями науки і культури, а також наповненням науково-методичної, матеріально-технічної бази школи.
У процесі методичної роботи пріоритетними вважаються такі питання:
- вивчення та аналіз основних освітніх нормативних документів, програм, інструктивних матеріалів, методичних рекомендацій щодо змісту, форм та методів організації освітнього процесу;
- ознайомлення, вивчення та використання на практиці сучасних досягнень психолого-педагогічної науки, перспективного педагогічного досвіду;
- розвиток ініціативи й творчості, новаторських пошуків педагогів;
- сприяння самоосвітній фаховій діяльності педагога з метою безперервного підвищення власної кваліфікації та педагогічної майстерності;
- підготовка та проведення заходів, спрямованих на вдосконалення освітнього процесу, надання практичної методичної допомоги педагогам в оволодінні сучасними методами навчання та виховання;
- організація якісного забезпечення освітнього процесу;
- проведення шкільних конкурсів та виставок творчих робіт учнів, участь у місцевих та обласних заходах, спрямованих на самореалізацію обдарованих учнів;
- забезпечення роботи гуртків, індивідуальних занять з метою розвитку творчих можливостей учнів;
- підготовка учнів до участі у ІІ, ІІІ етапах Всеукраїнських учнівських олімпіад із базових дисциплін;
Протягом 2020-2022 років робота педагогічного колективу школи була спрямована на реалізацію науково-методичної проблеми «Формування успішної особистості засобами інноваційних технологій».
Головним у методичній роботі є надання реальної, дієвої допомоги вчителям у процесі розвитку їхньої майстерності як сплаву професійних знань, навичок, вмінь. Для підвищення ефективності функціонування системи науково-методичної роботи у навчальному закладі при плануванні роботи враховувалися вимоги, які випливають з об’єктивних закономірностей процесів підвищення професійної компетентності вчителів:
- практична спрямованість;
- науковість;
- конкретність;
- систематичність та системність;
- оперативність;
- оптимальне поєднання різних сучасних форм та методів роботи.
Планування науково-методичної роботи будується на основі діагностики (аналізу інформації про стан професійної компетентності педагогів, їхніх потреб та пропозицій). Моделювання динамічної структури, змісту й форм науково-методичної роботи відбувається з урахуванням результатів аналізу, освітніх потреб суспільства, науково-методичної проблеми школи.
У методичній роботі враховано індивідуальні, групові та загальношкільні форми роботи.
Індивідуальні форми роботи:
- наставництво;
- самоосвіта;
- індивідуальні консультації, співбесіди;
- творчі звіти;
- практичний показ інноваційних методів педагогічної праці на уроках, в позакласній роботі;
- висвітлення в фахових виданнях передового педагогічного досвіду.
Групові форми роботи:
- предметні методичні осередки;
- творчі групи;
- семінари;
- «школа молодого вчителя»;
Загальношкільні форми роботи:
- педради;
- інструктивно-методичні наради;
- методичні виставки;
- предметні тижні;
- науково-практичні конференції;
- педагогічні читання;
- педагогічні зустрічі;
- дні відкритих дверей;
- «круглий стіл».
Шляхи формування та удосконалення професійної компетентності учителя.
1. Розуміння вчителем своєї індивідуальної сутності, потреба мати свій власний стиль професійної діяльності і бути конкурентно-здатним у сучасних соціально-економічних умовах, пошук оптимальних особисто для нього педагогічних технологій.
2. Проведення самодослідження та обґрунтування для себе стратегії та тактики саморозвитку.
3. Створення особистої позитивної «я-концепції», інноваційний підхід до удосконалення професійної компетентності як у курсовий, так і між курсовий період, рефлексія і аналіз власної діяльності.
4. Цілеспрямована систематична робота над методичною темою.
5. Кооперативна професійна взаємодія з колегами.
6. Підтримка професійної адаптації молодого вчителя.
Вдосконалення професійної майстерності вчителів – провідна мета діяльності предметних методичних осередків, які організовують свою діяльність згідно Положення про методичну раду школи.
В школі створені такі методичні осередки:
№ |
Назва методичного осередку |
Керівник |
Предмети |
1. |
МО учителів іноземної мови |
Білянівська Л.А.– |
Іноземні мови |
2. |
МО учителів суспільно-гуманітарного циклу |
Віштак С.М. |
Українська мова, література, зарубіжна література, історія України, всесвітня історія, правознавство |
3. |
МО учителів математичного циклу |
Ігнатова Т.В. |
Математика, інформатика |
4. |
МО учителів природничого циклу |
Дуб О.П. |
Біологія, хімія, географія, фізика, основи здоров’я |
5. |
МО учителів загально-технічних дисциплін та викладання предметів мистецької освітньої галузі |
Деркач Т.О. |
Фізична культура, мистецтво, образотворче мистецтво, трудове навчання |
6. |
МО учителів початкових класів |
Коваль Л. А. |
Початкові класи, вихователі ГПД |
7. |
МО працівників, які здійснюють соціально-психологічний супровід дітей з ООП |
Колодій Н.В. |
Учитель-логопед, практичний психолог, соціальний педагог |
Діяльність предметних методичних осередків спрямована на удосконалення процесу навчання та виховання учнів, впровадження в освітній процес сучасних засобів навчання, застосування нових інформаційних технологій, апробацію інноваційних методів навчання, вивчення системи міжпредметних зв’язків та особистісно – зорієнтованого навчання, розвитку творчих здібностей учнів, на реалізацію загальної методичної теми.