Використання ЛЕГО - технологій в корекційно-логопедичній роботі з дітьми
Проблема розвитку діалогу в мові дітей залишається однією з актуальних в теорії і практиці логопедії, оскільки мова виникає і розвивається саме в процесі спілкування.
З метою забезпечення необхідного рівня розвитку дітей сучасна загальна і спеціальна (корекційна) педагогіки постійно вдосконалюють методи і навчальні засоби, що підвищують ефективність освіти, виховання і корекційного впливу. Створюються ефективні програми виховання і навчання дітей .
ЛЕГО-технології забезпечують високу якість освіти дітей, дозволяють організовувати ігрову, проектну, дослідницьку та творчу діяльність з дітьми і збагачують предметно-просторове розвиваюче середовище в закладах освіти та в сім'ї.
Працюючи з дітьми, логопед зіткнулася з проблемами в їх навчанні, доводиться шукати допоміжні засоби, що полегшують, систематизують і спрямовують процес засвоєння дітьми знань. Крім традиційних методик навчання, я вирішила в корекційній роботі використовувати набори конструктора ЛЕГО.
Набори ЛЕГО зарекомендували себе в усьому світі як освітні предмети, що задовольняють найвищим вимогам гігієнічності, естетики, міцності і довговічності. В силу своєї педагогічної універсальності вони виявляються найбільш переважними наочними посібниками та розвиваючими іграшками.
При використанні ЛЕГО-технологій в роботі, можна відзначити деякі переваги їх перед іншими, інноваційними конструктивно-ігровими прийомами, використовуваними для розвитку мови:
З виробами з конструктора ЛЕГО дитина може грати, обмацувати їх, не ризикуючи зіпсувати. Конструктор безпечний: немає ризику порізатися, проковтнути отруйний хімічний склад, наприклад, клей. У дитини руки залишаються чистими, а прибрати вироби можна легко і швидко.
При використанні конструктора ЛЕГО у дитини виходять барвисті і привабливі конструкції незалежно від наявних у нього навичок. У неї виникає психічний стан успіху.
У роботі з конструктором у дитини виникає почуття безпеки, так як конструювання - це світ під його контролем.
Конструктор ЛЕГО не викликає у дитини негативного ставлення і вся логопедична робота сприймається ним як гра.
Оскільки конструктор можна розташувати не тільки на столі, але і на підлозі, на килимі, і навіть на стіні, дитині під час заняття немає необхідності зберігати статичну сидячу позу, що особливо важливо для соматично ослаблених дітей.
Робота з ЛЕГО дозволяє розкрити індивідуальність кожної дитини, дозволити його психологічні труднощі, розвинути здатність усвідомлювати свої бажання і можливість їх реалізації.
Перспективність застосування даних методів і прийомів знаходиться в прямій залежності від розробки належного методичного оснащення, без якого вони не можуть повноцінно використовуватися в освітньому процесі. Мені хотілося б розповісти про досвід застосування ЛЕГО-технологій для розвитку і корекції мовлення дітей з важкими порушеннями мови, логопедичного.
Основою корекційної роботи з застосуванням ЛЕГО-технологій спрямовані для дітей з важким порушенням мови – конструювання декорацій, відтворення дій персонажів з озвучуванням, конструювання моделей з подальшим їх описом, використання випереджає, супроводжує і завершальній промові, а також використання сконструйованих моделей для розвитку лексико-граматичної складової мовлення.
Робота по лексичним темам за допомогою ЛЕГО-конструктора, що має широкий вибір наборів, дає можливість моїм дітям з ЗНМ запам'ятовувати нові слова, використовуючи тактильний і зоровий аналізатори. Накопичення словника у таких дітей відбувається через побачене і усвідомлене.
Використання ЛЕГО-технологій в логопедичній роботі дає можливість здійснювати корекцію з найбільшим психологічним комфортом. Робота над переказом, діалогом, розповідь стає більш ефективною. Переказ розповіді не по сюжетній картинці, а по об'ємному способу декорацій з конструктора, допомагає дитині краще усвідомити сюжет, що робить переказ більш розгорнутим і логічним. При цьому робота над зв'язного промовою ведеться в порядку зростання складності, з поступовим спадання наочності.
Діти із задоволенням включаються в гру, орієнтовану на переказ або створення нових казок, особливо з використанням персонажів, створених за допомогою конструктора.
Разом з дітьми я беру участь в створенні конструкцій, при цьому відбувається обговорювання власних дій або використання відображеної мови. Працюючи з конструктором, добре відпрацьовувати граматичні конструкції: узгодження числівників з іменниками (скільки в твоєму будиночку віконець? Скільки ягідок на кущику? Як гарчить лев? У твоєму зоопарку багато кого?).
Конструюючи фігури тварин, діти вчаться виділяти частини цілого і відпрацювання відмінкові закінчення (Кошеня без чого? Без хвоста.) Складання частин різних тварин допомагає розвивати розуміння утворення складних слів.
Застосування ЛЕГО на логопедичних заняттях позитивно відбивається на якості корекції і навчання, так як сприяє:
- розвитку лексико-граматичних засобів мови в рамках певних тем;
- формування граматичної складової мовлення (оброблення навичок узгодження числівників з іменниками, прикметників з іменниками в роді, числі і відмінку, словотвору дієслів з використанням різних приставок, утворення складних слів);
- формування і розвитку правильного тривалого видиху. Причому чим химерніше декорацій для даного етапу роботи, побудовані самою дитиною, тим жвавіше проходить ця робота.
- постановці і автоматизації звуків в ході гри (вибудовування «чарівних» сходинок, драбинок, доріжок, за якими дитина «проходить», називаючи відповідні склади і слова);
- формування графічного образу літер під час навчання грамоти, а також розвитку тактильних відчуттів, граючи з закритими очима на дотик.
- оволодіння звуковим та складовим аналізом і звуковим складом слів (застосовуються кубики з традиційним колірним позначенням голосних, твердих і м'яких приголосних);
- формування просторової орієнтації, схеми власного тіла (класична профілактика порушень письма);
- розвитку і вдосконалення вищих психічних функцій (пам'яті, уваги, мислення);
- тренуванні тонких диференційованих рухів пальців і кистей рук (має стимулюючий вплив на розвиток мовно рухових зон кори головного мозку, що в свою чергу стимулює розвиток мови).
Робота з розвитку мовлення із застосуванням ЛЕГО-технологій робить корекційний логопедичний процес більш результативним. Діти сприймають заняття як гру, вона не викликає у них негативізму, привчає дітей до уважності, посидючості, точному виконанню інструкцій. Це допомагає кращому засвоєнню корекційного матеріалу. Чим різноманітніше будуть прийоми логопедичного впливу на дітей з мовною патологією, тим успішнішим буде формування мови.