ТОП-20 КОРИСНИХ РЕЧЕЙ НА ЛОГОПЕДИЧНОМУ ЗАНЯТТІ
Основна діяльність дитини – гра. Тому саме на іграх максимально намагаються будувати логопедичні заняття спеціалісти. Оскільки процес виправлення мовленнєвих порушень тривалий, логопедичні ігри мають бути не тільки ефективними, а й різноманітними. Крім цього, дитина має бути захоплена, тому важливо постійно підтримувати її інтерес до занять.
Заняття з логопедом вимагають великого терпіння, старанності, постійного інтересу малюка. Цього досягти непросто, адже діти легко відволікаються, часто засмучуються, якщо щось не виходить із першого разу. Найпростіший і природніший спосіб навчити чомусь дитину - це проводити заняття у захоплюючій ігровій формі.
Зробити вправи цікавими та різноманітними – як у кабінеті логопеда, так і вдома – допомагають різноманітні логопедичні та НЕ логопедичні матеріали. Деякі речі можуть здатися дивними, але кожна річ має своє завдання.
ТОП-20
1. Набір пісочних годинників
- допомагає дитині швидше зосереджуватися на занятті,
- дає почуття часу і розуміння, де кінець (і таким чином знижує тривожність),
- підвищує інтерес до завдання (додає адреналіну, якщо завдання на швидкість).
На стіл можна поставити годинник: так ви поступово привчите дитину займатися в певний час рівно стільки, скільки домовилися. «Дивись, ми з тобою будемо займатися 20 хвилин, поки ось ця довга стрілка підійде до цифри "4". Домовилися? Будеш сам стежити?» Коли з малюком домовляються, як з дорослим, йому вже ніяково відмовлятися, нити. Адже треба стежити за стрілкою! Можна використовувати і пісочний годинник, це ще цікавіше. Певний ритуал допоможе дитині швидше зосереджуватися на занятті, знизить тривожність, адже заздалегідь відомо, що буде далі і скільки приблизно це буде тривати.
2. Маленьке дзеркальце (воно мобільне).
Зеркало-книжка
Дзеркало на зажимі - легко кріпиться до будь-якої пласкої поверхні та залишає руки вільними.
Двобічне дзеркало: з одного боку – звичайне дзеркало, що дозволяє побачити все обличчя; з іншого – невелике дзеркало, що дозволяє сконцентруватися лише на області рота.
"Оригінальне" дзеркало – логопед.
3. Ватні палички – зондозамінники
Переваги використання ватних паличок:
1. Використання знайомих предметів менше лякає дітей.
2. Вони є індивідуальними для кожної дитини.
3. За дотримання певних гігієнічних правил використання ватних паличок є дуже ефективним для механічної постановки усіх звуків, також можна давати відчути дитині потрібне місце на органах артикуляції (із джемом, варенням, шоколадною пастою тощо).
4. Підходять для розтягування під'язичної складки (під'язичної вуздечки) та для формування правильних артикуляційних укладів.
Завдання, які можна виконувати з дітьми під час роботи з ватними паличками:
1. Розвиток дрібної моторики.
2. Розвиток дихання.
3. Розвиток артикуляційної рухливості язика.
4. Активізація м'язів язика за допомогою масажу.
5. Постановка звуків.
6. Автоматизація та диференціація звуків у складах, словах.
7. Формування складової структури слова.
8. Формування елементарних навичок рахунку та закріплення назв кольорів та відтінків.
Використання ватних паличок для розвитку дрібної моторики.
· Викладання різних фігур за зразком. (Наприклад: драбинка, стіл, ялинка, сніжинка і т.д.)
· Перекладання ватних паличок різними пальчиками.
· Розтирання долонь та пальчиків ватними паличками.
· Переступання пальчиками через палички.
Використання ватних паличок для розвитку дихання:
Ігри:
· «Здуй паличку з долоні»,
· «Прокати паличку по доріжці»,
· «Зажени паличку в ворота».
Використання ватних паличок для розвитку артикуляційної рухливості язика.
Вправи:
· «Утримай паличку на язичці-лопатці»,
· «Покачай паличку на язичці вгору і вниз»,
· «Утримай паличку біля верхньої губи»,
· «Утримай паличку в язичку-трубочці»,
· «Поверни паличку на язичку вліво-вправо».
Активізація м'язів язика за допомогою масажу ватними паличками.
Ігрові вправи:
· «Малюємо» на язичку ватною паличкою горизонтальні та вертикальні лінії.
· «Малюємо» на язичку точки.
· «Малюємо» на язичку кружечки.
· «Малюємо» на язичку клітинки.
· «Барабанимо» по язичку паличками.
· «Розгортаємо паличкою язичок, як тісто».
· «Обводимо язичок паличкою по краю»
· «Малюємо» на язичку хвилі.
Постановка звуків за допомогою ватних паличок.
· Для звуків Ш і Ж - тримати ватну паличку під язиком, у вигляді дуги. Вимовляти ТШШ, ДЖЖ.
· Для звуку Р – тримати ватну паличку під язиком горизонтально або з одного боку. Язик необхідно присмоктати до піднебіння. Вимовляти ДРР.
· Для звуків С, З, Ц – утримувати кінчик язика ватною паличкою за нижніми зубами. Вимовляти ТСС, ДЗЗ.
· Для звуків Л, Ль – підняти та утримувати язик ватною паличкою за верхніми зубами. Вимовляти І чи И.
Автоматизація та диференціація звуків у складах, словах із використанням ватних паличок.
Вправи:
· «Крокуй по драбинці з ватних паличок і промовляй» (ла-ра-ла.., со-су-со…., лак-рак…)
· «Тягни звук по доріжці з паличок» (С, З, Ш, Ж, Л, Р)
· «Чергуй палички двох кольорів і вимовляй склади, слова» (ра-ру…., аша-ажа…, са-ша…)
· «Виклади з паличок лопатку і обведи пальчиком зі звуком Л»,
· «Виклади з паличок рибку і обведи зі звуком Р»,
· «Виклади з паличок шоколадку та обведи зі звуком Ш» і т.д.
Формування складової структури слів за допомогою ватних паличок.
Вправи:
· «Викласти стільки паличок, скільки складів у слові, проговорити».
· «Придумати слово, де складів буде стільки, скільки паличок на столі».
· «Вимовити слово по складах, а потім поміняти палички та склади місцями»
Формування елементарних навичок рахунку та закріплення назв кольорів.
Завдання:
· Виклади дві палички червоного кольору та одну синього. Скільки всього паличок, порахуй?
· Порахуй, скільки паличок у фігурі? Якого кольору є квадрат?
· Виклади стільки паличок, скільки у тебе пальчиків.
· Виклади зелених паличок на одну менше трьох.
· Поклади стільки синіх паличок, яку цифру я покажу.
Оскільки ватні палички мають різні кольори, то паралельно у дітей закріплюються знання про кольори та відтінки.
4. Паперові серветки –
Мнемо одночасно двома руками (нейрогімнастика).
Рвемо на дрібні шматки (дрібна моторика).
Здуваємо зі столу (дихальна і артикуляційна гімнастика).
Вгадуємо по силуету зім'ятої серветки, на що вона схожа (уява).
Використовуємо для сюжетних ігор - накриваємо ляльку (іграшку) ковдрою (уява).
Складаємо кілька разів навпіл (моторні навички).
Рахуємо, скільки квадратів в одній серветці (сенсорика, математика).
Ріжемо серветку ножицями (підготовка руки до письма).
Вирізаємо сніжинку (моторні та координаційні навички, творчість).
Капаємо на серветку кольоровими фарбами, спостерігаємо, як розповзається фарба, які візерунки виходять, які виходять кольори (дрібна моторика, творчість).
Рвемо серветку на шматочки і використовуємо в будь-якій зимовій аплікації: сніг, борода діда морозу (дрібна моторика, творчість).
Робимо комки і кидаємо вперед – хто далі кине (розвиток моторики).
Можна підкидати вгору та спостерігати, як падають «сніжки» на підлогу. Або намагатися їх упіймати (загальна моторика).
Гра «Поки летить серветка». Логопед підкидає серветку, і поки та летить, малюк повинен плескати в долоні і відразу зупинитися, як серветка торкнеться підлоги. Старші діти можуть повторювати рахунок, називати різних тварин, міста і т.п. (Нейро-гра, загальна моторика).
Робимо намистини - розриваємо серветку на дрібні шматочки і кожен шматочок скочуємо в кулю (дрібна моторика).
Якщо серветка багатошарова, можна розділити на окремі частини (дрібна моторика).
5. Ритмічні парковки і ритмічне коло
1. Для розвитку ритму: викласти в секторах ритмічну схему та запропонувати відплескати долонями чи відстукати її. Тук - туктук - тук - туктук...
2. Для розвитку логіки: запропонувати продовжити закономірність. Можна використовувати кілька видів матеріалів або один, але різних кольорів. Найпростіший варіант, коли використовуються однакові елементи і в віконці кола відрізняється лише кількість.
3. Розвиток інтонаційної сторони мовлення: запропонувати озвучити ритмічний ряд так, щоб різні елементи озвучувалися по-різному: тихо-гучно, сумно-весело.
4. Для автоматизації звуку у складах: запропонувати озвучити ритмічний ряд, використовуючи склади зі складним звуком. Р-ра. Ра-ра-ра. Ра-ра. Ра-ра-ра.
5. Для розвитку звуко-буквеного аналізу: заповнити коло літерами та картинками за правилом, наприклад, щоб перед картинкою йшла перша літера в зображеному слові.
6. Для засвоєння часових уявлень: розмістити на колі режимні моменти з ранку до вечора, розкласти правильно картинки з пір року і назвати місяці року.
6. М'ячі
Зараз можна купити найрізноманітніші м'ячі або кульки: гумові, пластмасові, тканеві, каучукові, дерев'яні, м'ячі – масажери.
У логопедичній роботі ігри з м'ячом можна розділити на чотири напрями:
- розвиток фонематичного слуху;
- закріплення правильної вимови та диференціація звуків;
- розвиток словника, граматичної сторони мовлення;
- розвиток дрібної моторики.
7. Пальчики (пози) - у мене гумки (а можна і дерев'яні).
Розвиток почуття ритму.
Робота над моторною програмою і моторним плануванням.
Розвиток кистьового і пальцевого праксису.
Автоматизація і диференціація звуків у складах і словах.
Формування фонематичного слуху.
8. Кольорові камінці. Марблс:
розвиток вміння входити в ігрову ситуацію, діяти спонтанно та за здалегідь наміченим планом;
збагачення та вдосконалення словника з лексичних тем, що вивчаються;
закріплення навичок граматично правильного мовлення;
розвиток діалогічної форми мовлення;
корекція звуковимови;
диференціація звуків;
розвиток навичок складового аналізу слів;
вдосконалення навички звукового аналізу слів.
9. Помпони - стріляти, викладати послідовності, закривати картинки.
Що розвиваємо?
1) формуємо правильне захоплення кульки кистю руки;
2) розвиваємо складно координовані рухи пальців та кистей рук;
3) розвиваємо мислення;
4) розвиваємо орієнтування на площині;
5) профілактика оптико-просторових порушень;
6) працюємо над запам'ятовуванням кольору;
7) збагачуємо словниковий запас;
розвиваємо увагу та пам'ять;
9) профілактика дисграфії;
10) розвиваємо фантазію дитини.
Ігри:
1.Викладати з помпонів літери, склади, слова.
2.Заповнювати помпонами порожні картинки.
3. Закривати помпонами зображення на автоматизацію звуку («закриваю замок, закриваю змію»).
4. Дарувати помпони тваринам і складати просту фразу («даю корові, даю собаці»).
10. Трубка Pop tube
-дрібна моторика,
-просторове мислення,
-уява, фантазія,
-знайомство з геометричними формами,
-корекція мовлення (розтягуємо тягнемо звук або змінюємо голос / стискаємо - вимовляємо ряд слів, чергуємо склади).
Виглядає Pop tube доволі примітивно. Це шматок кольорового пластику, що зовні нагадує гнучку гофровану трубу для сантехніки, лише зменшеного розміру. Довжина Pop tube у складеному вигляді – від 10 до 15 см, діаметр не перевищує 3 см.
Трубку можна розтягувати (до 45-70 см завдовжки) і стискати назад. Вона легко згинається та добре тримає форму. Так що за бажання її можна зав'язати у вузол або зробити з неї будь-яку геометричну фігуру. По обидва кінці трубки є різьблення, завдяки чому її можна зігнути в «закрите» кільце. Також за допомогою цього різьблення кілька Pop tubes без особливих зусиль поєднуються в одну довгу трубку.
Робимо браслети на руки, кидаємо камінці у кільця - вийшли шумові інструменти.
11.Стаканчики
ритмічні доріжки, віршики,
рухові переключення з паронімами під ритм,
прийменники (щось ховати),
нейрогімнастика (дворучна діяльність).
12. Іграшка «POP- IT»
Варіанти ігор:
Відтворення звукових або складових рядів з одночасним натисканням кнопок (один звук (склад) – одна кнопочка):
Вибрати колір комірки і називати, що може бути такого кольору: червоний помідор, червоний лак, червоні рукавиці.
Покласти в комірки два різні камені Марблс (наприклад, синій та червоний). Дитині даються інструкції: натисни на кнопочку зліва від червоного камінця (над синім камінчиком, під червоним камінчиком і т.д.).
Натиснути кнопку, якщо в слові є звук "Р" ("С", "Ж", "Л").
Вигадувати слова із заданим звуком і натискати кнопочки.
Назвати багато овочів, чи тварин, взуття, дерев. На кожне придумане слово натискати кнопку.
Інструкція дитині: якщо скажу слово правильно, натисни зелену кнопку, а якщо неправильно – червону. (Смачна огірок).
Підбирати ознаки до цього предмета та натискати кнопки: яблуко велике, кругле, червоне, важке, смачне, корисне.
Ділити слова на склади. На кожен склад – одне натискання.
Інструкція: почуєш твердий приголосний звук, натисніть синю кнопку, м'який приголосний звук – зелену кнопку, а якщо почуєш голосний звук – натисніть червону кнопочку.
13.Фломастери і папір - часто малюємо по ходу заняття підказки, пояснення і т.д.
14.Дошка формату А3 і крейда - те саме, що попередній пункт.
15. POPPERS ІГРАШКА СТРІЛЯЮЧЕ ЗВІРЯТКО
Іграшка - поппер допоможе дитині розвивати свою спритність, увагу та координацію рухів.
16. Набори заламінованих картинок на звук/ тип ССС
Застосування:
Автоматизація звука «Р»
Розвиток звукового аналізу
Ігри з прийменниками (клади сир на, під, біля…)
Ігри на розуміння мовлення
Слухомовленнєва пам'ять (візьми не кефір, не катер, не ворону…;візьми спочатку рибу, потім кенгуру, потім морозиво…)
Знайди за описом (той, хто вміє готувати – кухар)
Ігри з сенсорними матеріалами (шукати фігурки у крупах, камінчиках…)
Їстівне-неїстівне
17. Балансири - як "ускладнення" завдань, особливо для усіх дітей з диспраксією, а ще - фізхвилинки.
Балансир – це тренажер, який вчить дитину відчувати знаходження і вагу тіла, контролювати рівновагу. Він є нестійкою поверхнею, зроблений з пластику або дерева.
Дуже часто у дітей, які мають мовленнєві та психічні порушення, зустрічається незграбність у рухах, розкоординованість.
Саме ці характеристики є ознакою того, що у дитини є проблеми в роботі мозочка і стовбурового відділу мозку.
Кому будуть корисні вправи на балансир?
дітям з алалією,
дітям аутичного спектру,
для дітей з ДЦП,
при моторній незграбності,
при порушеннях уважності у дітей,
гіперактивності,
затримці мовленнєвого розвитку,
поведінкових порушеннях.
Які навички допоможуть покращити вправи на балансирі?
рівень концентрації уваги;
всі види пам'яті;
розвиток мовлення - як усного, так і писемного, а також навички читання;
математичні та логічні здібності;
аналіз та синтез інформації;
здатність до планування;
роботу емоційно-вольової сфери.
18. Магнітний жезл і фішки
«Магнітний жезл» - це захоплююча гра з різними сюжетами, яка розвиває допитливість, увагу і посидючість, створює ситуацію успіху і досягнення мети; стимулює пізнавальний розвиток дітей через активізацію моторного, слухового, зорового аналізаторів.
Артикуляційна гімнастика: розкласти фішки на картинки, де зображені вправи, дитині потрібно забрати фішку з картинки і виконати цю вправу.
Автоматизація звуків: дитина жезлом зі зворотного боку листа рухає фішку по доріжках і вимовляє ізольований звук РРРРР.
Диференціація звуків: підготувати два стакани: синій та зелений. Для синього приготувати сині фішки, а для зеленого – зелені фішки, нам необхідно знайти картинки зі звуком Л і покласти сині фішки в синій стакан, а у зелений стакан знайти картинки зі звуком Р, покласти в нього зелені фішки.
Розвиток фонематичного слуху: логопед вимовляє ряд звуків і як тільки дитина почує звук Р, примагнічує будь-яку фішку до жезла. А потім ми рахуємо, скільки звуків примагнітила дитина.
Диференціація «дзвінкий – глухий»: якщо дитина почує дзвінкий звук, то забирає магнітним жезлом зі столу зелену фішку, якщо почує глухий звук, то прибирає зі столу жовту фішку.
Словниковий запас: лексична тема «Домашні тварини». Можна покласти фішку під картинки зі свійськими тваринами, а дитині запропонувати зібрати жезлом всіх тварин однієї родини.
19. Губки.
Дрібна моторика
Конструктивна діяльність сенсорні еталони
Масаж
20. Палички з-під морозива.
Сортування по кольорам
Конструктивна діяльність (викладання по шаблону і за уявою)
Математичні ігри
Ляльковий театр