Основні напрямки діяльності вчителів суспільно-гуманітарного циклу
Науково-методична проблема, над якою працює професійна спільнота вчителів суспільно-гуманітарного циклу:
«Інтегроване вивчення предметів суспільно-гуманітарного циклу як засіб підвищення якості знань здобувачів освіти»
І. Вступ
Одним із стратегічних завдань освіти згідно з сучасним станом є формування творчої особистості, здатної на свідомий та відповідальний вибір за різних життєвих обставин, а також патріота, громадянина України з активною життєвою позицією, який знає, шанує, розвиває та захищає свою мову, традиції, історію. Така особистість зуміє правильно обрати свій шлях у житті, зважаючи на власні можливості, буде ставити перед собою завдання самовдосконалення й саморозвитку, що стане запорукою успіху в різних сферах діяльності та захисту щодо розбудови нашої держави. Упродовж останніх років Україна зробила значні кроки в реформуванні системи середньої освіти. Упровадження нових стандартів, перехід на сучасні методи навчання, введення ефективних технологій оцінювання знань учнів, новаторські пошуки вчителів засвідчують успіхи української школи, наближення вітчизняної освіти до світових стандартів.
Робота вчителів суспільно-гуманітарного циклу зосередилася на розкритті інтересів, нахилів та здібностей здобувачів освіти з метою виявлення самостійної творчості кожної особистості, вихованні патріотичних почуттів, на подоланні розриву між теорією та практикою у вивченні дисциплін суспільно-гуманітарного циклу.
Завдання сучасної української освіти полягає передовсім у формуванні особистості з гнучким розумом, із швидкою реакцією на все нове, з повноцінними, розвинутими потребами подальшого пізнання та самостійної дії, з добрими орієнтувальними навичками й творчими здібностями. Конкурентно спроможною може бути лише по-справжньому компетентна особистість. На сучасному етапі життєві компетентності включають виховання відповідальної особистості, здатної до саморозвитку, самостійно, незалежно будувати свою долю, стосунки зі світом, реалізувати життєве призначення через особистий вибір, тому сьогодні перед школою постає завдання – не просто дати здобувачам освіти певні знання й уміння, а сформувати таку людину, яка здатна творчо мислити, приймати рішення, самостійно поповнювати знання, орієнтуватися в потоці наукової та політичної інформації , адаптуватися за будь-яких умов. Це вимагає перебудови діяльності педагога і в першу чергу його взаємодії із здобувачем освіти на користь процесів саморозвитку й самоорганізації.
Методичне об’єднання вчителів суспільно-гуманітарного циклу ставить такі основні завдання на 2024-2025 навчальний рік:
•створення комфортних безпечних умов для навчання учнів в умовах воєнного стану;
• створення належних умов для навчання 5-7 класів НУШ;
•опрацювання нормативних документів та інструктивно-методичних матеріалів щодо вивчення навчальних предметів у 2024-2025 н. р.;
• створення оптимальних умов для творчого розвитку особистості кожного здобувача освіти, формування предметних знань і вмінь як основи в засвоєнні предметних та ключових компетентостей;
• виховання стійкої мотивації й свідомого прагнення учнів до вивчення дисциплін суспільно-гуманітарного циклу;
• формування в школярів компетентностей, комунікативно, доцільно й виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях і сферах спілкування, дотримуючись норм українського етикету;
•формування духовного світу здобувачів освіти, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських ціннісних орієнтирів прилучення до культурних надбань українського народу й людства в цілому;
•вивчення та застосування елементів інноваційних технологій, інтерактивних методів навчання як засобу формування та розвитку професійної компетентності, активізація науково-дослідницької діяльності здобувачів освіти;
• забезпечення умов для індивідуального розвитку учнів, стимулювання інтелектуальної та соціальної активності, мотивування навчальної діяльності;
• розвиток творчого потенціалу особистості учня та вчителя;
• вивчення та впровадження передового педагогічного досвіду, опанування педагогами інноваційних методик навчання та виховання.
Місія МО:
1.Вивчати та аналізувати навчальні програми, підручники, методичні розробки, інструкції, рекомендації щодо змісту, форм і методів проведення уроку, позакласної та позашкільної роботи.
2. Упроваджувати новий Державний стандарт базової повної загальної середньої освіти (у 5-9 класах).
3. Спрямувати роботу на забезпечення високого рівня викладання української мови та літератури, історії, зарубіжної літератури, правознавства, формувати в учнів практичні уміння і навички.
4. Використовувати педагогічні технології, що сприятимуть навчанню учнів в умовах реалізації Концепції Нової української школи (впровадження проектної технології, технології критичного мислення, технології творчих майстерень тощо).
5. Організувати семінари майстерності педагогів з метою ознайомлення з новими методичними розробками.
6. Упроваджувати елементи інноваційних технологій з метою підвищення якості освіти, професійного зростання вчителя
7. Активізувати позакласну роботу з навчальних предметів, розвиваючи при цьому творчі здібності учнів.
8. Проводити індивідуальну роботу з обдарованими учнями та учнями, які мають низький рівень знань.
9.Оволодівати навичками самоаналізу, інноваційними технологіями, найдосконалішими формами, методами та прийомами навчання.
10. Підвищувати професійну кваліфікацію вчителів МО, використовуючи навчальні семінари, курси підвищення кваліфікації, круглі столи.
11. Використовувати електронні освітні ресурси на уроках.
12.Розвивати пізнавальні інтереси, творчі та інтелектуальні здібності, практичні навички учнів.
13.Встановлювати партнерські взаємостосунки між учителем та здобувачами освіти, які найкраще сприятимуть співробітництву, розумінню і доброзичливості, дадуть змогу соціалізуватися учням у майбутньому.
Заходи з підвищення фахової майстерності вчителів
1. Ознайомитися та взяти на озброєння пункти методичних рекомендацій щодо викладання української мови та літератури, зарубіжної літератури, історії, правознавства у 2024-2025 навчальному році.
2. Кожному із членів методоб’єднання, що має власні педагогічні надбання чи високий рівень володіння певним питанням навчально – виховної роботи, виступати із доповіддю про свій досвід на засіданнях ШМО.
3. Пройти курсову перепідготовку вчителям у 2024-2025 навчальному році згідно з графіком.
4. Проводити творчі звіти вчителів, які атестуються на вищу категорію та підтвердження вищої категорії.
5. Кожному вчителю працювати над виробленням особистого творчого почерку, створювати свою систему роботи.
6. Продовжувати роботу щодо друкування творчих матеріалів учителів у фахових журналах та Інтернет-ресурсах.
Заходи щодо підвищення рівня знань, умінь, навичок здобувачів освіти
1. Використовувати у своїй роботі розроблені методики вивчення і визначення психолого – педагогічних, медико – фізіологічних особливостей особистості.
2. На уроках із предметів суспільно- гуманітарного циклу особливу увагу приділяти розвитку зв’язного мовлення, збагаченню активного словникового запасу, розвитку діалогічного мовлення, формуванню духовної культури .
3. Використовувати в роботі інтерактивні форми навчання.
4. Проводити на уроках індивідуальну та диференційовану роботу з учнями низького та середнього рівня знань.
5. Організовувати навчання як процес пізнання дилемного довкілля та себе.
7. Систематично знайомити здобувачів освіти з народними традиціями, культурою українського народу.
Очікувані результати
- підвищення компетентності вчителів з метою удосконалення освітнього процесу;
- підвищення рівня навчальних досягнень здобувачів освіти, розвиток творчих здібностей;
- створення інформаційного поля спілкування на сучасному технологічному
рівні між вчителем та учнями, нового ефективного підходу до навчально -виховного процесу, що приведе до підвищення якості навчальних досягнень школярів;
- використання творчих здобутків сучасної педагогіки;
- зростання професійної інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів,
технологій на уроках, удосконалення знань про використання інтерактивних
методів роботи в структурі уроку.