A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Жашківський ліцей №1
Жашківської міської ради Черкаської області

Zhashkiv Lyceum 1 of Zhashkiv City Council of Cherkasy Region

Методичні рекомендації щодо організації літнього відпочинку та активного дозвілля дітей у громадах у 2024 році

Дата: 13.06.2024 12:37
Кількість переглядів: 25

Методичні рекомендації щодо організації
літнього відпочинку та активного дозвілля дітей

у громадах у 2024 році

Унаслідок збройної агресії рф проти України діти зазнають тривалих і
глибоких фізичних, психологічних, емоційних травмувань, страждають
від різних форм насильства та жорстокого поводження, а також стають
свідками насильства та інших злочинів. Тому одне з головних завдань
закладів освіти – зосередитись на збереженні, зміцненні й відновленні
фізичного, психічного та духовного здоров’я дітей.
Організація літнього відпочинку дітей є складовою частиною
безперервного та послідовного процесу виховання, невід’ємною
складовою всієї життєдіяльності дитини, де гармонійно поєднуються
духовно-естетичні, раціонально-пізнавальні, ідейно-моральні засади.
Дитячі заклади оздоровлення і відпочинку створюють умови для
педагогічно обґрунтованого, змістовного та цікавого дозвілля дітей,
дають можливість їм творчо розвиватися, духовно та інтелектуально
збагачуватися, розширювати світогляд. Літні табори – це не
лише тимчасове місцезнаходження дитини, де вона здобуває ті чи інші
навички та знання, де цікаво проводить свій вільний час, але і як
необхідне буття, що дає змогу розкритися всім потенційним,
прихованим духовним і фізичним можливостям.
Під час організації літнього відпочинку дітей важливим є неухильне
дотримання вимог Закону України «Про оздоровлення та відпочинок
дітей», постанови Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2009 року No
422 «Про затвердження Типового положення про дитячий заклад
оздоровлення та відпочинку», зокрема строку тривалості зміни,
забезпечення збереження та належного функціонування дитячих
закладів оздоровлення та відпочинку, дотримання вимог з охорони
праці та безпеки життєдіяльності, протипожежних правил, проведення
профілактичної роботи щодо запобігання травматизму, проведення
заходів щодо попередження отруєнь, профілактики шлунково-кишкових
захворювань, дотримання вимог санітарного законодавства та
протиепідемічних заходів.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07
квітня 2023 р. No 301-р «Про схвалення Концепції безпеки закладів
освіти», рекомендацій Державної служби України з надзвичайних
ситуацій щодо організації укриття в об’єктах фонду захисних споруд
цивільного захисту персоналу та дітей (учнів, студентів) закладів освіти
від 14.06.2022 No 03- 1870/162-2 та рекомендацій Державної служби
якості освіти України «Безпечне освітнє середовище: нові виміри

безпеки» потрібно вжити всіх необхідних заходів до початку проведення
оздоровчої літньої кампанії. Дитячі заклади оздоровлення та відпочинку
мають забезпечити усі належні умови з безпеки життєдіяльності дітей,
зокрема під час повітряної тривоги (наявність бомбосховищ,
обладнаних під укриття підвалів, евакуаційного транспорту тощо).
Як зазначено у статті 57 Закону України «Про освіту», органи
виконавчої влади, органи військового командування, військові,
військово-цивільні адміністрації та органи місцевого самоврядування, їх
представники, посадові особи (керівники, голови, начальники), органи
управління (структурні підрозділи) у сфері освіти; заклади освіти,
установи освіти, наукові установи, їх засновники приймають у межах
своєї компетенції рішення, обов’язкові до виконання на
відповідній території, для реалізації державних гарантій, визначених
частиною першою цієї статті, в умовах воєнного стану, надзвичайної
ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду).
Тому робота закладів оздоровлення і відпочинку в умовах воєнного
стану організовується залежно від конкретної ситуації та з урахуванням
заходів та завдань, визначених військово-цивільною адміністрацією та
засновником.
Діяльність закладів оздоровлення і відпочинку в умовах воєнного
стану в Україні має бути спрямована на організацію змістовної,
різноманітної діяльності не лише з метою оздоровлення дітей,
забезпечення їхнього активного відпочинку, закріплення й розширення

уявлень про навколишній світ, а й для здійснення психолого-
педагогічної підтримки. Тому надзвичайно важливо застосовувати

гнучкий підхід до організації роботи закладів оздоровлення і відпочинку
та організовувати освітній процес так, щоб він був комфортним і
нетравматичним для дітей та педагогів.
Пришкільний табір реалізує принцип наступності і безперервності
виховання, виконує по відношенню до школи компенсуючу функцію,
надає можливість дітям не лише відпочити, зняти фізичне і психічне
навантаження навчального року, але й створює нові умови для
збагачення їх соціального досвіду, дає їм змогу перевірити і
застосувати нові знання і вміння у різноманітній
практичній діяльності, яка наповнена грою, романтикою і базується на
розвитку дитячої ініціативи та самодіяльності.
У кожному закладі функціонує особлива соціально-виховна
система, що обумовлено його традиціями чи географічним

розташуванням. Однак провідним завданням ефективних оздоровчо-
виховних програм має стати самоствердження підростаючої

особистості в ситуації вибору. Тому індивідуальність дитини,
максимальне врахування її потреб у творчості мають бути головними
орієнтирами у роботі літніх дитячих таборів.

Ураховуючи зазначене, у дитячих закладах відпочинку доцільно
створити оптимальні умови для дитячої самодіяльності, зокрема гуртки
за інтересами. Заняття в таких гуртках дають змогу розширити зону
емоційного комфорту вихованців, збільшити спектр спілкування,
міжособистісних стосунків дитини, зокрема різновікової взаємодії;
створити ситуації, в яких дитина здатна досягти позитивного результату
(так звані «ситуації успіху»).
Життя у таборі має будуватися на принципах:
демократії, що відкриває максимальні можливості для розвитку
ініціативи, самодіяльності, самостійності, самоврядування дітей та
дорослих;
різноманіття форм і методів, що застосовуються як в
індивідуальній, так і в колективній діяльності підлітків і співробітників;
простору у виборі видів діяльності, колективу друзів, вихователів як
умови для розвитку творчої самостійності дитини, його схильностей,
інтересів, фізичних можливостей;
шанобливого ставлення як до особистості дорослого працівника,
так і до особистості дитини.
Серед виховних напрямів надзвичайно актуальними виступають
патріотичне, громадянське виховання як стрижневі, основоположні,
які відповідають сучасним викликам і закладають у підростаючого
покоління основи утвердження української національної та
громадянської ідентичності.
Важливим завданням виховної діяльності літніх таборів є
залучення дітей та учнівської молоді до глибинних пластів національної
культури і духовності, формування у дітей та молоді національних
світоглядних позицій, ідей, поглядів і переконань на основі цінностей
вітчизняної та світової культури.
Наповнення виховних заходів у таборах повинно:
містити інформацію про досягнення українців та їх внесок у
скарбницю світової цивілізації, зокрема у сферах освіти, науки,
культури, мистецтва, спорту, бізнесу, висвітлення внеску представників
корінних народів, національних меншин (спільнот) України та громадян
інших держав у боротьбу за державну незалежність і територіальну
цілісність України;
сприяти популяризації історії України, зокрема боротьбі
українського народу за самовизначення і творення власної держави,
видатних особистостей українського державотворення, ветеранів війни,
Захисників та Захисниць України, які полягли в боротьбі за захист
незалежності та територіальної цілісності України, українців, досягнення
яких увійшли до світової історії, утвердженню сімейних цінностей,
формуванню активної життєвої та громадянської позиції, збереженню
культурної спадщини та культурних цінностей України.

Особливу увагу треба звернути на організацію відпочинку та
оздоровлення дітей з особливими освітніми потребами, які потребують
особливих умов для оздоровлення. З метою забезпечення
доступності до якісних освітніх послуг потрібно створити безпечні та
комфортні умови перебування у закладах оздоровлення і відпочинку
дітей, які потребують соціальної підтримки: дітей-сиріт; дітей,
позбавлених батьківського піклування; дітей з особливими освітніми
потребами; дітей учасників бойових дій; дітей, зареєстрованих
як внутрішньо переміщені особи; дітей, одному з батьків яких
встановлено інвалідність I або II групи; дітей з багатодітних і
малозабезпечених сімей та інших категорій.
Наразі в дітей із родин, що належать до категорії «внутрішньо
переміщені особи», спостерігаються проблеми в адаптації до нових
навчальних дитячих колективів. Їх вирішення має полягати у створенні
сприятливого соціально-психологічного клімату в закладі оздоровлення
і відпочинку. Метою психосоціальної підтримки дітей зазначеної
категорії має бути допомога, спрямована на подолання проблем
розвитку, викликаних пережитим досвідом вимушеного внутрішнього
переміщення.
Пропонуємо застосовувати під час занять такі методи роботи:
ізотерапія, казкотерапія, кінотерапія, сміхотерапія, рухливі ігри,
релаксаційні вправи тощо.
Колективність табірного життя передбачає багато контактів,
отримання різноманітної інформації, зміну емоційного сприйняття. Не
завжди такі контакти дітям вдаються відразу. Потрібно створити
сприятливі умови для швидкої безконфліктної адаптації дітей,
щоб з перших хвилин перебування у таборі у дитини виник позитивний
настрій.
Під час відпочинку дітей у літніх оздоровчих та пришкільних
таборах існує дуже багато цікавих форм роботи для розвитку творчих
якостей, активізації процесів самопізнання, гармонійного розвитку
особистісних якостей та міжособистісних стосунків. Колективна творча
діяльність в умовах оздоровчого табору має важливе значення.
Починати спільну діяльність доцільно з колективного проектування,
максимально спрямованого на поєднання колективних
інтересів з бажаннями і можливостями кожного з учасників у процесі
спільної дослідницько-пошукової, творчої діяльності у колективі
й для колективу. Її результатом стає накопичення власного соціального
досвіду та сприяє більш швидкому формуванню тимчасового дієвого й
дружнього колективу, адже саме життєздатний колектив, навіть
тимчасовий, діяльність якого спрямована на активну участь кожного у
проведенні змістовної роботи, й сприятиме самовдосконаленню,
саморозвитку всіх його членів.

Значну роль у тому, наскільки цікаво діти будуть проводити літо
в оздоровчому таборі, відіграє бажання і вміння педагогів зробити кожен
день дитини яскравим. Для успішного виконання програми
оздоровлення дітей маємо враховувати бажання і пропозиції вихованців
й батьків, які доречно буде записати в «Книгу побажань та пропозицій
табору».
Під час планування виховних заходів рекомендуємо передбачити
проведення тематичних годин спілкування, зустрічей, бесід, лекцій,

семінарів, тематичних виставок, засідань круглих столів, науково-
практичних конференцій, літературних вечорів, поетичних годин тощо,

враховуючи визначні дати і свята, що припадають на період табірної
зміни.
Завдання системи літнього відпочинку полягає у тому, щоб
викликати у дітей і підлітків живий і здоровий інтерес до всього
навколишнього, бажання більше дізнатися, навчитися самостійно
мислити, ухвалювати рішення, бути добрими, вдячними, чуйними,
зарядитися духовною і фізичною енергією. Основою тут служать
духовно-моральні та культурно-історичні народні традиції, так само як і
багатошарове сприйняття світу, а також шляхи і методи їх реалізації у
сфері конкретних повсякденних справ дитячого оздоровчого відпочинку
дітей, взаємодія зі старшими, із сім’єю.
Перелік матеріалів, рекомендованих для організації літнього
відпочинку дітей:
1. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 No 2145-VIII (URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text).
2. Закон України «Про оздоровлення та відпочинок дітей» від
04.09.2008 No 375-VI (URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/375-
17#Text).
3. Закон України «Про основні засади державної політики у сфері
утвердження української національної та громадянської ідентичності»
(URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text).
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 15 грудня 2023 р. No
1322 «Про схвалення Стратегії утвердження української національної та
громадянської ідентичності на період до 2030 року та затвердження
операційного плану заходів з її реалізації у 2023-2025 роках» (URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1322-2023-%D0%BF#Text).
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 28.04.2009 No 422 «Про
затвердження Типового положення про дитячий заклад оздоровлення
та відпочинку» (URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/422-2009-
%D0%BF#Text).
6. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 07 квітня 2023 р.
No 301-р «Про схвалення Концепції безпеки закладів освіти».

7. Лист Міністерства освіти і науки України «Щодо організації
виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчальному році» No

1/12702-23 від 24.08.2023 (URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-
organizaciyivihovnogo-procesu-v-zakladah-osviti-u-20232024-navchalnomu-
roci).

8. Лист Державної служби України з надзвичайних ситуацій від
14.06.2022 No 03-1870/162-2 «Рекомендації щодо організації укриття в
об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту персоналу та дітей
(учнів, студентів) закладів освіти» (URL:
https://dsns.gov.ua/upload/6/1/7/3/8/8/V664V79YQEyPpn5fJXZ5mInpYzp56
m7ARpM1nAWJ.pdf).
9. Рекомендації Державної служби якості освіти України «Безпечне
освітнє середовище: нові виміри безпеки»
(Bezpechne_osvitnie_seredovysche_2022_SQE-SURGe.pdf).
10. «Mатеріали для використання в роботі під час воєнних дій» – сторінка на вебсайті ДНУ «ІМЗО» (URL:

https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna-
robota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-chas-voiennykh-
diy/#new_tab).

11. «Вправи для дітей та підлітків, які перебувають у стресовій
ситуації, для зняття психоемоційного напруження» – сторінка на

вебсайті ДНУ «ІМЗО» (URL: https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-
ta-sotsialno-pedahohichna-robota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-
chas-voiennykh-diy/vpravy-dlia-ditey-ta-pidlitkiv-iaki-perebuvaiut-u-stresoviy-
sytuatsii-dlia-zniattia-psykhoemotsiynoho-napruzhennia/).

12. «Кращі практики психолого-педагогічного супроводу та
підтримки учасників освітнього процесу в умовах воєнних дій і збройних
конфліктів, надання соціально-психологічної допомоги постраждалим
від насильства та торгівлі людьми» – сторінка на веб-сайті ДНУ «ІМЗО»

(URL: https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-
pedahohichna-robota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-chas-
voiennykh-diy/krashchi-praktyky-psykholoho-pedahohichnoho-suprovodu-ta-
pidtrymky-uchasnykiv-osvitn-oho-protsesu-v-umovakh-voiennykh-diy-i-
zbroynykh-konfliktiv-nadannia-sotsial-no-psykholohichnoi-dopomohy-
postrazhda/).

13. «Розвиток фахових компетентностей працівників психологічної
служби» – сторінка на вебсайті ДНУ «ІМЗО» (URL:

https://imzo.gov.ua/rozvytok-fakhovykhkompetentnostey-pratsivnykiv-
psykholohichnoyi-sluzhby/).

14. Інформаційні матеріали Українського інституту національної пам’яті
(URL: https://uinp.gov.ua/informaciyni-materialy).

15. Матеріали Українського державного центру національно-
патріотичного виховання, краєзнавства і туризму учнівської молоді для потреб

дистанційної освіти дітей та дорослих (URL: https://patriotua.org/dystantsiine/).
16. Проєкт «Що ти знаєш про...? Історія регіонів України» Національного
центру «Мала академія наук України» (URL:
https://platform.man.gov.ua/video/21cc196a-b3aa-42b8-980e-3501a2c1b5e9, You

Tube: https://youtube.com/playlist?list=PLffzypciL6QKRtOty-
dluiiRFNQXW2SeW&si=vyQSV3IkBVpGcbPY


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень